Kapitlet ”Mediekultur” fra bogen ”Dansk, kultur og kommunikation” er skreven af Helen Arvad Clemensen og Lis Faurholt. Det giver et indblik i hvordan og hvorfor der arbejdes med de ”nye medier” gennem pædagogens uddannelsesforløb. Deres formål er at kvalificere og professionalisere pædagogens holdning til børn og unges mediebrug og samtidig at få studerende til at arbejde med netop disse medier.
Medierne og deres brug har forandret sig meget i de sidste årtier. Vi er kommet væk fra TV og radiokanaler hen til apparater som computer, mobiltelefon og i-pod som opfylder mange funktioner. Vi har nu adgang til underholdning, information og efteruddannelse uafhængig af tid og rum. For pædagogens profession er det vigtigt, at forstå og arbejde med disse medier. Kun på den måde vil vi kunne optimere pædagogens arbejde og finde hen til forklaringer på børn og unges adfærd uden at falde i bekymring over for skadelige virkninger via nye medier.
Helen Arvad Clemensen og Lis Faurholt påpeger, at børn har deres egenkultur i børneproducerede web-sides, i chatter og i fællesskaber på nettet og det er her de deltager sammen med andre børn. Det er her børn også udvikler sociale kompetancer.
Det er derfor pædagogens opgave at sikre en kreativ anvendelse af computeren, ved at deltage sammen med børn og unge.
For at se mulighederne og relevansen for børn og unges brug af medier, er det for pædagogen vigtig at samle egne oplevelser og erfaringer.
Gennem studiets forløb bliver der derfor arbejdet med:
· Weblogs (personlig side/ dagbog på nettet)
· Flickr (fotofællesskab på nettet)
· Del.icio.us (en side til at genfinde steder på nettet)
· Bloglines (personlig nyhedslæser)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen